Saturday, May 07, 2011

Bagaimana cara kamu makan?

Assalamualaikum...w.b.t

Entry ni dibuat gara-gara aku penah join satu program etika makan pada satu ketika yang lebih kureng sebulan lepas. Tapi etika makan yang aku belajar 2 ajar makan makanan barat. Kena pakai sudu garfu bagai la. Cuma x pakai senduk je.

Pertama sekali, cara duduk masa kat meja makan kena sopan xleh nak menongkat siku atas meja, awal2 lagi aku da fail memang hobi la tangan aku mesti atas meja. Bagi pompuan duduk atas kerusi kaki kena kepit.. ala.. mane la diaorang tau kaki kita letak cam ner lagi pom alas meja 2 kan labuh. Amaran! Jangan menggunakan kesempatan nak menggaru bawah meja plak ek.op!!!

Makanan yang dihidangkan adalah seperti dibawah ape entah namanya.. Sepah Ngeti n chops stik.. maap la kita orang kampung idok nya reti nak menyebutnya..



Lepas 2 cara nak pegang sudu n garfu 2 kena betol. Jari telunjuk mesti letak atas pemegang sudu n garfu. lepas 2... alamak luper la.. hehe (nak tahu lebih lanjut korang google la) ni la akibatnya, pantang nampak makanan aku da x dengar da ape yang orang duk ajar.. aku fokus kot.. fokus kat makanan je.


Boleh x kalo nak makan menda ni pakai tangan??? hehe

Apa kata kita tiru cara Nabi muhammad s.a.w makan.. Jom!

Cara-caranya:

1. Sediakan tangan kanan bersama jari-jari (jangan lupa basuh tangan dulu)
Makan menggunakan tangan kanan dapat memudahkan proses penghadaman.

2. Duduk dengan keadaan yang baik menegak. Jangan menyandar semasa makan. Kalo rasa nak makan sambil baring 2, Boleh... boleh aku lempang??

3. Mulakan dengan nyanyi lagu siti.. ehh.. salah2. Mulakan dengan menyebut nama Allah, 'Bismillah'.
sunnah rasulullah s.a.w akan menghisap sedikit garam menggunakan jari kelingking sebelum makan kerana terdapatnya bahan mineral di yang diperlukan oleh badan kita. dan orang cakap garam merupakan penawar ke pada keracunan.

4. Amik makanan yang paling hampir dulu dengan kita. (kebiasaannya kalo ada makanan feberet ni mesti amek dulu walopun letaknya jauh kan)

5. Jangan banyak cakap.

4. Eloknya makan ler secara berjemaah dapat mengeratkan silaturrahim.

5. Jangan tinggal sisa makanan. Selagi boleh maka, telan la sampai abes dan jilat sisa makanan kat jari ek.

7. Da abes makan, basuh tangan dan baca doa sesudah makan(yang ni slalu aku lupa)


p/s: ok. Sepah Ngeti 2 buat aku nak tengok maharaja lawak plak..

17 comments:

Anati Soki said...

nice entry!!! heheheheehehe!!! anat slalu makan.. amek nasi pastu g makan dpan tv.. hehehe.. mmg aci kena sepuk la ngn mama.. ehehehe

Anisa Hang Tuah said...

penuh kesopanan.

:)

misrerama said...

wahahahaha!adab makan...so pasni ko jangan nak makan sambil sandar menyandar kat bahu aku oke?kunun2 suweet?hahaha......lawak jer....emm....pasni kene beli garam la asek beli gula ja.....selalu dh duk hisap jari sekli ngan pinggan aku jilat...muahahaha.....last but not least, bila nak makan sesama ag neh?

azana said...

anati soki: eh..anat ni ter'sama' la plak...sy pom kalo ade citer bes mmg ler angkut semua lauk2 mengadap tv... masalah ni...heheeee

azana said...

anisah hang tuah: depan orng slalu sopan.. tp kalo sorang2....hahaha lagi sopan..

azana said...

misrerama: alah...ko ni.. xpe.time makn aku tegakkn badan pastu br sandar kat ko ek..hehe
jom rr kuar mkn weii...esok ke lepas exam? kelas revision Housing bile ek?? banyak tanye lak aku...haha

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
nice tips ..thx

qlah said...

ye.. semangnya , setiap perbuatan ada etika . kan2 ? hehe ;)

p/s: moga tuan blog baik2 saja ;)

azana said...

brutalsolo: :)

qlah: a'a...qlah btol!! 20posen dapat..sila gembira..

amry said...

menaymapah aku buffet2 nih......makan dalam bilik lagi best sambil tengok tv..muahahahaha...makan beretika ni buat aku tak kenyang derrr

azana said...

amry: awat ni menyampah sangat ni..huhe

macam2 mana sekali pun kena terapkan etika dalam diri kita... baru ler ada adab dan sopannya...

nunama said...

hehehe. Em kena praktis mcm Rasulullah buat ni.

Thanx sharing. :)

btw, kawan2 kita selalu ckp yg kalau kita mkn apa2 pun, mesti nmpk sedap sehingga dorg pun tertarik nak mkn sama. kui3.

azana said...

nunama: len kali kalo nk makan/minum ni kena buat2 sedap la walopn minum air masak..hehehe

MAT SOM said...

Etika makan ni berbeza mengikut situasi. Kalau makan di kenduri kahwin pula tak boleh lama-lama. Pendek kata kalau bakal kahwin dgn Datuk kena tahu etika makan seperti yg disarankan Azana ni.Barulah namanya boleh dibawa ke majlis, tak ke gitu ..ish ish.

akubiomed said...

Penuh dengan adab tetapi macam tertinggal doa makan :-)

azana said...

Mat Som:bukan nk kawen ngn datok perlunya etika, org2 biase pn sama...
x gitu cikgu...heeeee

azana said...

akubiomed: doa makan wajib cukup sekadar membaca bismillaah, iaitu "dgn menyebut nama Allah"

"Apabila seorang kalian ingin makan, hendaknya dia membaca "bismillah". Dan jika ia lupa membaca di awalnya, hendaknya ia membaca "bismillah fii awwalihi wa aakhirihi."
(HR. al Tirmidzi dan Ahmad. Dishahihkan oleh Syaikh al Albani dalam Shahih Sunan At-Tirmidzi no. 1513)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...