Monday, April 18, 2011

Tak Tahan Kentut


Assalamualaikum..w.b.t.

Si I: Kau kentut ek???" (sambil merenung tajam si tukang kentut)
Si U: Mana ada.. sape la yang kentut ni kan (cover- keadaan mata buat2 cari sape yang kentut)

Penah tak situasi di atas terjadi pada korang? Sama ada korang Si I atau pun Si U. mana-mana la. ada kan.. Jangan nak tipu la kata tak. Buat pe nak malu semua orang pun kentut. Walaupun ratu cantik sekali pun kentut jugak, nak2 kentut yang ada irama lagi. Tapi kalo korang tak kentut atau berulang kali sangat kentut 2 pentanda mungkin ada masalah kesihatan.

Ok. Walaupun kentut 2 tak salah, jangan la plak dalam majlis pun korang tanpa segan silu malah bangga lagi melepaskan dentuman boom. Jangan... memalukan diri sendiri nanti. Kalo nak nampak beradab lagi, keluar la dari orang ramai. Tapi menjadi masalah juga, macam mana kalo kentut 2 da terlepas x sempat nak lari? Hah.. yang 2 aku tak tahu. Tanggung la sendiri..hehe

Kentut merupakan sebahagian lebihan gas dalam perut atau usus. Bagaimana cara korang kentut bergantung pada makanan apa yang korang makan. Contoh makanan berangin seperti kacang. Telur? aku x rasa telur makanan berangin tapi kalau kentut ni kaw punyee bess bau die ni, nak2 melepas dalam sungai ni maunya mati ikan.

Sebenarnya, kentut juga menjadi masalah apabila mengganggu solat kita. Betol x? Baru je nak solat, da terkentut. x pasai2 kena p amek air sembahyang balik. Sekadar ingin berkongsi kepada sesiapa yang ada masalah kentut. Mai mai sini, mai dekat, ada barang baik punyer.


Doa Tahan Kentut

u'iizuhu bilwaahidi ssamadi min sharri kulli zii hasadin walaahaula walaquwwatu illaabillahil 'aliyyil 'azhiim

"Aku berlindungkan akan dia dengan Allah yang maha esa daripada kejahatan tiap-tiap sesuatu yang hasad"

Senang je cara nak amalkannya:

1.Baca doa ni selepas ambil wudhu'.
2.Berdiri dengan meletakkan kedua belah tapak tangan di perut (di ari2).
3.Baca doa sambil tapak tangan disapu ke atas (Ulang 3 kali doa itu).
4.Letak sebelah tapak tangan di punggung (tulang salbi/tongking) di tepuk dan baca doa sekali sahaja.
5.pohon la doa: "Ya Allah mudah-mudahan wudhu' ku tidak terbatal sehingga selesai sembahyang".

Sumber: Ustazah Kalthom Dato' Hisham - Pakar Rujuk TH

Doa ni aku amek kat dalam surau buatan kami dalam studio. Member aku, Ashikin yang tampalkan kat partition ruangan solat itu. Bagos la ada kepentingan bersama.


p/s: Kentut ni bagus dapat membuang angin lebihan dalam perut. Kesimpulannya, 'Jangan malu nak kentut, tak mati pun' heeee

36 comments:

Hazim Musa said...

x taw lak... uish mmg hobi ni, best owh ::tetttt::..eheheh

azana said...

hazim musa: haha..bleh jadi hobi ek..hebat la kamu..

Anati Soki said...

anat suka kentot.. smpai roomate pun dh lali... heheh.. nasib baik kentot tak hangit.. hehehe

Liquid said...

hee betul2. jgn ditahan2 nnt sakit perut kang hee

nabilah_2908 said...

bagusnya....

tul la..bila dah ambil wudhuk...masa tu la mula terasa nak terkentut..

bagus doa ni..terima kasih yer sudi berkongsi..

jom ke APA KATA HATI pulak ;
REZEKI PERTAMA 2011

azana said...

anati soki: huhe..kalau bau x alamak pening satu blik..hehe

azana said...

liquid: 2 la...sape yang tahan kentut 2 teruk la...haha

azana said...

nabilah: 2 la... elok bila da amek wudhu' 2 cepat2 la solat.. jgn tuggu lama2..

selamat mengamalkannya...:)

fairus said...

kentut takpe tapi jangan kena kentut.. :p

azana said...

fairus bin mamat: hahah..apela

misrerama said...

sangat betoi!xtahan wey kalo nak kentut bila dah masuk rakaat terakhir..marah betoi ah kalo xleh tahan!hehehehe

azana said...

kalo ko tahan pom.. belom tentu kentut x kuar...hahaha

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Kak G berziarah silaturrahim sambil nak menyampaikan pesanan dari balu arwah rakan blogger.
Sebenarnya beliau minta Kak G tolong sampaikan kepada semua, tapi followers Allahyarham tak semuanya follow Kak G juga. Jadi beliau minta Kak G hubungi yang aktif follow. Pun Kak G tak tahu siapa. Jadi Kak G hanya berjanji akan cuba jelajah & sampaikan pesanannya.

Pesanan balu Allahyarham:
"Suami saya Hamdan yang menggunakan nama blogger DANZ atau AM atau ROHAM telah meninggal mengejut pada 16 Mach lalu. Bagi pihak aruah, saya mohon dimaafkan semua kesalahannya. Terima kasih."

dwaty said...

KENTUT PUN ADA DOA KER??? baru tahu... thanx for sharing

azana said...

DDrfauziah: thanks sbb gtau...
semoga roh en.rohim ditempatkan dlm golongan yang beriman...

azana said...

dwaty:a'a ada... islam ni mudah kan.. apa je mesti ada doa..

Betta sp said...

kalo kentut xbunyi mmg la xmalu....tapi kalo bunyi smpi smua org dengar memang patot malu...hee...hee

azana said...

betta: 2 la... wajib malu!haha

amry said...

KENTUT BESERTA CECAIR BEWARNA KONING ATAU KELABU..ERK!!!

padlie said...

nk kentut masa dalam majlis yg problem.. nak keluar majlis, malu kat vip.. tp kalau keluar kentut pun malu gak..

MAT SOM said...

Paling ditakuti ada org kentut di dalam lif ketika penuh sesak

azana said...

amry: ni kentut ke cirit..hehehe

azana said...

padlie:haha... so kentut pelan2 la..hah

azana said...

mat som:ini klaka..haha..lemas n sesak dlm lif jawabnya..

lady dayana. said...

err prottt. ( opps tekentuit ler ) eh bukan sya lah...huhu

nice entri ! :D

azana said...

lady dayana: heheh...ten q.
salam perkenalan....

ARJUNA.Inc said...

haha..smbil2 sengih2 ak bca entry ko nih..btw..orang cina pling slumber kentut merata-rata..sbb?dorang mnjga kshtan dorang..yup..knapa nk malu..buang je..hahah..asal btempat..hehe..

azana said...

arjuna: hehe..lepas ni kalo kot2 la ko jumpe aku...jgn plak ko melepas depan aku lak..ahakzzz...

aimannevermind said...

salam 1malaysia kawan2... salah 1 idea terbaik org malaysia untuk 1malaysia...
www.aleacorp.com/?ref=aimannevermind

qlah said...

new info.. hehe ;)

azana said...

aimannevermind: salam 1 malaysia..:)

qlah::)

akubiomed said...

Oh tak tahu ada doa untuk tahan kentut.

Tidak elok tahan kentut lepaskan sahaja nanti sendawa pula. ha..ha..

azana said...

akubiomed: 2 la... bek kentut kan dr sendawa..phuttttt or blruppp..hehe

smokey said...

mohon share di facebook page ye..tq

smokey said...

salam...

mohon share di page facebook...tq

Syazana Arifin said...

sila2....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...