Monday, June 27, 2011

Kita Menghampirinya


Assalamualaikum w.b.t..


"hey azana, lame aku x nampak ko, da makin melidi ko skang ekk?"

"Tumpang tanya, kedai buku azanan kat mana?"

"halloo.... bleh saya bercakap dengan puan azana?"


Perasan x, apa kesilapan yang terdapat dalam ayat tersebut. Ok. Aku bukan nak ajak kalian belajar tatabahasa ke, betolkan ayat ke ape. Cuma ada perkara penting yang kita lupa atau sengaja dilupakan sebelum memulakan perbualan. Apakah???

'Memberi Salam'

Dunia semakin menghampiri hari tuanya, dalam erti kata lain kiamat semakin menghampiri. Tidak dinafikan ramai je yang memberi salam tetapi salam diberikan hanya kepada mereka yang dikenali sahaja. Betol x?

x payah nak ambik contoh jauh, contoh Aku la... kekadang bila aku tengok orang yang langsung tidak dikenali, mulut ni cam kena stapler je susah nak buka untuk bagi salam.Ok. Itu kesilapan aku sendiri. Tidak kira sesiapa pun, dimana sahaja kita berada ringankan lah mulut memberi salam, jika bukan manusia yang menjawab, malaikat sentiasa ada untuk menyambut salam kita.




"sesungguhnya diantara tanda-tanda dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalinya sahaja" riwayat ahmad



p/s: Mulai ari ni tidak kira sesiapa pun, aku akan bagi salam.
Woii!!! agak2 la... tak kan bukan islam pun ko nak bagi salam???


30 comments:

Liquid said...

ha betullah skrg pn mmg dh camni xde org ucap salam dh uhu

apik pehe said...

huhu..sentiasa kalo nk tegur..panggil name jer..hahaha

fairus said...

Assalamualaikum... Jawab, jangan tak jawab.. :)

Fara Ada said...

a'a betul! setuju sangat na...sy pun macam tu..npe tah berat je nak bagi salam kalau xkenal..paling kurang pun senyum je...kalau tgk muka dia cm sejup2 sikit...mudah mesra tp salam xjugak terkeluar dr mulut...haishh..buruk pange kan?
xpelah sama2 muhasabah diri..berubah utk kebaikan lepas ni :) thanks na for sharing in ur blog..:)

MAT SOM said...

Tapi sebagai gadis, saya rasa kena berhati2 dlm memberi salam. Maklumlah sekarang ni ramai yg mencurigakan. Kalau dlm satu organisasi, satu universiti atau kelompok tak apa. Bagaimana kalau jumpa manusia2 di jalanan, silap2 kalian memberi salam kpd ibu2/bapak2 ayam. Kena pulak mereka tu ada ilmu pukau. Doktor muda kat Kedah yg hensem giler tu pun kena culik, nikan pula macam Azanan ni

azana said...

liquid: betoi2... susah nk jumpa ler.. kalo ada satu lam seribu

azana said...

apik pehe: 2 la...kekadang saya cam 2 la...hahah

azana said...

fairus: waalaikummussalam...hehe

azana said...

fara ada: hehe...2 r sbb kita tidak biase mengamalkannya, mmg ler rs cam susah nk bg salam kt orng yg x kenal..hehe

azana said...

cikgu msom: ok. terima kasih cikgu mengingatkan saya...
ye la kan.. takkan di jalanan pom nk bagi salam... aishhh... tengok tempat dan keadaan jugak la..
dan tengok orng jugak... mahunya perogol bersiri....tidakkk!!
thanks cikgu.

ctpayong said...

pertama kali lakukan mmg janggal dan org pun rasa mcm pelik aja. tapi bila kita biasakan...dah ok. its just like saying 'hello' bagi mereka yg bukan Islam.

nabilah_2908 said...

ha'ah la..perasan juga tu..

payah sikit nk beri salam pada org yg kita tak kenal..

kalau dlm telfon tu mudah sikit la..

azana said...

ctpayong: ok... saya da cuba membiasakan diri...huhu

azana said...

nabilah: a'a... kadang2 lam tepon mai tibai je panggil nama orng... lupa nk bagi salam..

Betta sp said...

berat jugak mulut nie nk bagi salam, tapi kalo nak senyum tue mmg xdak masalah:)

azana said...

betta: 2 la.. kalo tanye sasiape pom mesti cakap susah... itu lah tanda kiamat akan menghampiri...

Papa Mifz said...

kalo kat bukan islam bg salam gak xtau la mana silap nye...hehe

nunama said...

Assalamualaikum Azana... (n_n)

with sweety smile. hehehe.

amry said...

assalamualaikum Zana... :)
tak diafikan..aku pon sekarang jarang sangat bagi salam :(

azana said...

papa mifz: ahh... kalo tersalah bagi salam kat bukan islam 2 mesti sbb muka orng 2 cam melayu, x pom da biase jawab talipom bagi slam x kira x kira sape2 yg kol..heheh

azana said...

nunama:Waalaikumussalam..w.b.t nunama

wit nice smile 2 u...=)

amry: Waalaikumussalam..w.b.t.
same la 2 cam aku... same2 lah kita ringan2kan mulut ni....

iekasub said...

kadang2 memang terlupa nak bagi salam.my bad =_='

misrerama said...

assalamualaikum wbt.......dan cara memberi salam juga harus betol. :)

qlah said...

salam sis .

*muasabh diri .

Mr. K said...

assalamualaikum.. tenkiu bagi info berguna, :)bukan susah untuk bagi salam..

dwaty said...

aku pun selalu lupa nak bagi salam... aku akan cuba bagi salam kat sesiapa... insyaallah..

yuyueyuliana said...

aah, kadang2 pon boleh lupe ucapan salam. wuwuw

ubi said...

uh..ni yang terasa ni!

fairus said...

ASSALAMUALAIKUM... BETUL TU. SEKARANG ORANG DAH KURANG BERI SALAM...

fmtt said...

Salam.

Saya pernah dengan ustaz kata, antara tanda kiamat adalah apabila salam tidak lagi diberikan kepada orang yang tidak dikenali sedangkan orang itu adalah muslim.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...