Saturday, October 30, 2010

~ Lompat ~

Lompat si katak lompat... Lompat la tinggi-tinggi...
Cepat la adik cepat... Cepat la bangun pagi...

Pagi ini terasa sungguh indah.. walaupun mentari kuar lambat dek kerana hujan yang renyai-renyai buat aku rasa wah besnya dapat melompat. Tapi sedarkah aku di mana aku sedang melompat? ya.. di bumi milik Allah S.W.T. (terasa malu bila melompat di tempat bukan milik aku)

Dalam keseronokkan melompat kita tidak sedar entah-entah kita telah menyakiti perut bumi. Bila melompat sudah pastinya kita akan kumpul sedikit tenaga untuk mengangkat badan di atas angin tanpa berpijak di bumi dan akhirnya jatuh kembali disebabkan adanya tarikan graviti dengan hentakan kaki ke perut bumi.
Mana la nak tahu kan tetiba bumi tu bercakap"wei bleh duk diam-diam x, terlompat-lompat, terkinja-kinja, tergedik-gedik"

(sayangi lah bumi kita)



Tuhan telah memberi macam-macam nikmat kepada kita. Nikmat tubuh badan yang sihat. Bila badan kita sihat sudah pasti aku dapat melompat girang. Tapi aku x pandai bersyukur.

Aku ni suka melompat. lompat sana lompat sini. Main futsal main bola jaring, macam2 lagi la yang erti kata memang kena lompat. Lompat punya lompat, lompat x ingat dunia.. cam gelanggang 2 milik aku je... telah ditakdirkan kaki 2 nak terpeleok(bahasa apa ni) time aku main.. wah sakitnya memang bes terasa.

Bila tuhan kata dia nak tarik sikit je nikmat 2 dari kita. Dia akan lakukan. Sekejap je. Sekarang Tuhan telah menarik nikmat aku untuk melompat dengan lebih baik. Tapi semua 2 sebab aku sendiri yang cari penyakit. Kesannya aku x boleh main bola lagi.

Dokter kata "tisu telah koyak dibahagian lutut kamu".
Pembantu dokter plak cakap "kamu bleh sembuh tapi kebarangkalian untuk kamu injure kali kedua dan seterusnya akan berlaku".
Tukang urut: bagos jugak kamu seliuh. Ada jgk org yang nk datang mngurut ngan mak cik. (Aik! btol ke mak cik 2 cakap cam ni)

Pembetolan: "kaki adik ni da banyak masuk angin sebab 2 bengkak , da seminggu seliuh baru nk nk mengurut, sakit la sikit ya dik" (sambil urut kakiku) huhu thanks mak cik.

Sekarang bukan sahaja x leh nk lompat tapi berjalan pun nampak cam pelik. Semua 2 dugaan tuhan bagi nak suruh kita sentiasa ingat padaNya.



Bersyukurlah dengan setiap nikmat yang telah diberikan. Itu baru sedikit Tuhan nk tarik. Kalo la Tuhan kasi kita lumpuh macam mana? Gunakanlah nikmat sihat x kira la semasa boleh melompat, berjalan, berlari ni ke jalan untuk kita melakukan ibadah kepaNya. Bila da sakit nak pegi masjid pun susah. Macam-macam la keluhan akan keluar. Masa muda ni la waktu nya untuk kita melompat bersungguh-bersungguh melakukan ibadah kepadaNya. Wassalam....


22 comments:

Hanis MY said...

Kaki zana ke terseliuh tu huhu semoga cepat sembuh, hanis dulu pun pernah terpeleot..lepas tu kali kedua kena masa main badminton, memang senang nk kena balik.. padahal jatuh sikit je huhu...

azana said...

hanis MY: a'a.. 2 la... lepas jatuh.. da x men pape da.. hehe rehat la...

zulkbo said...

salam berkenalan..
moga sihat selalu
tuan blog..

azana said...

thanks... en.zulkbo...:j

Kimmy Ai said...

isk3~ lompat, lompat.. hai cik azanan.. ;DD

diriku said...

he2..lompat tinggi2

azzey said...

azana: mmg kita mesti sentiasa bersyukur kannn....

slm ziarah & slm kenal

Azuan said...

suka lompat kalau tangkap gambar..hihi..nampak meriah..

dwaty said...

CANTIK GAMBAR LOMPAT NI......

Elong Bujang said...

Salam kenal ...

maCy said...

moga cpt sihat ok ;D

azana said...

kimmy ai n diriku:jom melompat!!hehe

azzey: a'a.. orng yang bersyukur adalah orang yang bahagia..weee

azana said...

azuan: syok bile dapat melompat ramai2 lg meriah..:)

dwaty: thanks...(",)

azana said...

elong bujang:salam kenal gak ..

macy:time kaceh macy..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam Kenal. ;0)


lama tak melompat !
sekali-sekala ok gak kan.. ?

azana said...

a.r.i.n.a.03.07: jom kak melompat sama2...lompat bintang!!hehe

Un Phat Lee said...

fulamak stail beb gambar lompat2 tuh.

Siti Mashitah Saidin said...

melompat ats katil bole??? zzzzzz

Liquid said...

incek liquid pon same, injured kt lutut. penah skali terjatuh mase ngah keje dpn2 org ramai. malu jek uhu

E.d.Y said...

lompat pun kene ada skill...gunakan kaedah fizik

maCy said...

bila dikau melompat, maka melompat lah bersungguh sungguh. hik3

sekamar rindu said...

suka tengok gambar melompat tu....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...