Tuesday, December 14, 2010

Kenapa Ikan Tidak Berlidah?


Sekarang pegi buka peti ais, cek ikan ada lidah ke x. Jangan x tau. Tapi ada jugak ikan yang berlidah, x tau la ikan pe.. p cek sendiri...
Sebenarnya ada cerita dibalik ikan tidak berlidah.

Allah S.W.T telah menciptakan Adam A.S. Maka diperintahkanNya malaikat-malaikat sujud kepada Nabi. Kesemua malaikat sujud kepada Nabi Adam A.S kecuali iblis laknat. Oleh sebab si iblis ni degil x mau sujud maka Allah S.W.T melaknatnya dan mengusir dari syurga dan dihapuskan rupa mukanya, lalu diturunkan ke bumi. Si iblis ni terus menuju ke laut setelah diletakkan di bumi.


Pertama sekali yang dijumpai oleh si iblis ni adalah ikan. Punyer la jahat si iblis ni, nama lagi iblis kan memang la jahat. Maka die menceritakan perihal ciptaan Nabi Adam A.S dan berkata iblis
"Sesngguhnya Nabi Adam itu memburu dan mengambil binatang-binatang yang melata di lautan dan daratan."
Setelah ikan mendengar cerita itu, apa lagi ikan-ikan tu pergi la sampaikan cerita ni kat binatang-binatang laut lain dengan berita Nabi Adam A.S. Oleh sebab itulah Allah S.W.T menghilangkan lidah ikan-ikan itu.

Kisah ni diambil berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W.

Sejahat-jahat manusia pada hari kiamat nanti adalah manusia yang bermuka dua. Barangsiapa yang bermuka dua di dunia sekarang, pada hari kiamat nanti dia akan mempunyai dua lidah dari api neraka jahanam.

SUMBER: Himpunan Kisah-kisah Teladan,NURULHAS.


Sesiapa nak rasa ada dua lidah dari api neraka mai pakat ramai-ramai jadi orang yang suka bermuka-muka. Orang sekarang (termasuk aku) , kite kena suruh sebab kalo cakap 'Jangan' yang 2 la yang nak dibuatnya..hehe apa pun same2 la kita renungkan.



p/s: Berhati-hatilah dengan orang yang suka bermuka-muka dan janganlah kamu jadi salah seorang daripada mereka.

Tidak akan masuk syurga orang yang suka mengheboh-hebohkan cerita.

23 comments:

Fakhrul Asyraf said...

patut x jumpa lidah..ahaha

Betta sp said...

ikan..ikan...sy suka ikan:)
tp xprasan pulak ikan xdak lidah, rasa2 mcm ada ikan yg ada lidah....hmmmm..ikan apa ya....

btw, kisah teladan yg bagus:)

dwaty said...

nice info...

Sephi Sephia said...

Jalan terbaik adalah lebih baik berdiam daripada banyak bercakap.

azana said...

fakhrul::)

betta sp:ada ek ikan yng berlidah.. sy x tau sgt bab2 ikan ni..hehe

dwaty: nice to share

sephi sephia:btol, saya setuju sgt!!

misrerama said...

huh!!org yg bemuka2 mmg palin dibenci.... hate dat person..btw,tenkiu 4 da info..i like..ikan yg cntek betul gg die ko amek eh?hak2

ctpayong said...

bismillah.

1. thnx for the info.

2. moral dari entry ini bagi kak ct adalah jangan sembarangan sebarkan cerita tanpa usul periksa.

azana said...

misrerama: hehe .. mestila ikan pn kena cun..haha ikan 2 brus gg pkai ubt gg fresh n white..:)

kak ct: same2. btol 2..pastikan cerita 2 ada sahih dan logiknya sekiranya rekaan semata.

Vanilla Espresso said...

oh ye ke..tak tau lah pulak selama nie kenapa ikan tak berlidah rupanya ada kisah di sebaliknya..anyway thanks for thr sharing..

ZWAN SABRI said...

Owh.. baru first time dengar crita nii.. Thanks for da info.. ;)

sekamar rindu said...

salam...


entri yang sangat berguna ni..thanks..

amry said...

puas aku menunggu entry si "datin" ni..kuar juga...nice entry.

biskut said...

pernah baca citer nih dalam himpunan kisah-kisah binatang yang disebut dalam Al-Quran...

kira bermuka-muka nih macam pengadu domba lah ek...hmm

Krystal said...

eee that fish is scary :)

azana said...

Vanilla Espresso:yup..ada cerita n pengajaran.

ZWAN SABRI n sekamar rindu: same2 kaseh

amry: haha...entry x kuar...busy..

biskut: lebih kurang la.. org yang bermuka2 ni die suka melaga-laga kan org sehingga mewujudkan persengketaan..:)

Krystal: scary?haha.. i think that fish so cute..:)

Pala Maldini said...

orang kata..

"kalau kita tidak ada sesuatu yang baik untuk diperkatakan (tentang sesuatu atau seseorang) adalah lebih baik diam"

ANATI SOKI said...

waaa... nice one!! anat tak penah g dgr cita nih.. ok! yang nih anat suka!! hehehe.. nice entry1! terbaiklah!!

Ain Zulaikha said...

kak zana, saya tak mo ada dua lidah.. alhamdulillah setakat ni saya tak de pernah dengki dgn orang, mksudnye buat baik depan buat jht belakang.. org buat saya adalah..

terima kasih utk kisah ni, kalau tak mesti sy tak tahu.. :)

ARJUNA.Inc said...

haaa..ini bagus...kalo orag yg dfitnah lak?ade story x?nk tau..nk tau...

azana said...

Pala Maldini: diam adalah jln terbaik..:)

ANATI SOKI:kamu suka sy pn suka..

Ain Zulaikha: huhu...sy pn x mau kamu ada dua lidah... thanks

ARJUNA.Inc:orng yang difitnah harap kuat dan bersabar...dapat pahala g kot.. tuhan pasti membalas kepada yg tukang fitnah 2..x gtu?hehe

Siti Safiyyah said...

marilah kita jaga lidah masing2..hehe :)

Anonymous said...

Looks like you are an expert in this field, you really got some great points there, thanks.

- Robson

KUDA LIAR said...

CMNE NI EAK ........ ASAYA BAGI SAYA PUNYE PASSWORD LA KAT AWK .. AWK WAT .. ? AMANAH NIE ..... ? CMNE .. ? LEH X .. ?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...