Saturday, December 25, 2010

Khusyu' kah kita?


"Cerita ini adalah rekaan semata-mata dan tiada berkait dengan yang hidup atau yang telah mati. Mungkin cerita ini pernah didengar, dibaca di mana2 dan mungkin cara penceritaannya yang berbeza. Sekadar perkongsian bersama"



Bermulanya satu cerita di sebuah rumah yang dihuni oleh keluarga kecil terdiri daripada si bapa dengan sikapnya yang tegas dan garang segarangnya dan si isteri yang cantik manis semanis gula (isteri inteprem je dalam cerita ni) bersama si anak kecil yang bulat sebulat-bulatnya..camner 2 ek? itu yang kite x tau.


Nak dijadikan cerita, telah masuk waktu zohor dan bapa yang garang kepada si anak yang bulat segeralah mengambil wuduk dan menukar persalinan asal kepada baju jubah yang bersih. Bapa tersebut membentangkan sejadah dan berdiri di atas sejadah untuk menyegerakan solatnya. Si anak yang bulat itu berpaling melihat kelakuan si bapa ketika sedang bermain patung robot tom rider.

Setelah bapa yang garang itu bangun dari sujud untuk ke rakaat seterusnya tetiba, ada sesuatu telah menarik minat si anak yang bulat itu dari asyik bermain robot tom rider ke tempat si bapa yang tengah bersolat. Sebenarnya pakaian jubah yang dipakai si bapa telah tersepit di celah montot si bapa dan menyebabkan montot si bapa berbentuk elok di situ.heh Si anak dengan perasaan yang tidak dapat digambarkan mungkin kesian, mungkin terasa lucu atau juga mungkin terasa takot dengan bapanya.

Si anak yang bulat itu tanpa berfikir panjang menarik kain jubah yang tersepit itu perlahan-lahan. Tetiba si bapa seperti bergerak gerak dan si anak yang bulat itu merasa jelingan tajam di hujung ekor mata si bapa seolah-olah memerhati tajam si anak. Si anak yang sangat takot dimarahi oleh bapanya yang garang, apa lagi dengan segera memasukkan kembali kain jubah ke celah montot si bapa yang ditarik keluar tadi menggunakan tangannya..heh??



Kisah ini sedikit sebanyak menceritakan sejauh mana kusyuknya seseorang itu ketika mengerjakan solatnya.Khusyukkah si bapa itu?



Khusyukkah kalian di dalam solat? Itu hanya Tuhan dan kalian sahaja yang tahu. Jadi, kalian sendiri lah yang boleh menilai sejauh mana penghayatan ketika mengadap Tuhan. Antara perilaku x khusyuk adalah berkhayal ketika solat. Orang kata time solat la idea banyak datang. See? Walopun mulut duk kumat kamit membaca bacaan Quran dalam solat tapi fikiran da melayang entah ke mana. Kan? kan?


Contoh la, ada sorang lelaki sedang solat, tetiba ada bau makanan. Zaaaapss. Skali lalu je..bau mengancam menusuk hidung, dalam pikiran ni " eh, ni bau masak lomak cili padi ni.. Bukan2.. goreng tempe ngan petai ni" hah siap boleh main teka2 lagi dalam solat..khusyukkah??


Tepuk dada tanya lah iman...



p/s: Rasa khusyuk mestilah diperhatikan dan diamalkan dalam setiap solat. Khusyuk adalah ukuran kesempurnaan solat dan tanpanya solat sekadar gerakan-gerakan ringan semata-mata yang hanya sia-sia.


Mari lah kita bersama-sama memperbaiki solat kita semoga lebih baik dan sempurna kerana solat itu mencegah dari kemungkaran.



37 comments:

Betta sp said...

sbb tue la ada org yg smayang tp masih lagi buat maksiat. secara fizikalnya dia smayang, tp fikiran dia melayang2.

samala mcm duk dgr lecture yg bosan, fikiran mlayang entah kemana2...hehehe

amry said...

bagus nya entry hang zana.suka aku.aku semayang pejam mata, baca ayat pelan2. dan berlagu sikit..

misrerama said...

hahahaha..lawak doe ade plak bdk tu g sombat balik...hahaha
btw,mmg ssh nk kusyuk oh...huhuhu

ZWAN SABRI said...

HAHA.. lawakla crita tuu..
erm, zwan smayang slalu x kusyuk..
xtaw nak bg kusyuk macam mana.. huhu..

al-lavendari said...

salam.

belum sempat jelajah !

terima kasih kerana sudi follow blog saya.

semoga ukhwah berpanjangan.

ARJUNA.Inc said...

haha..suka entry nih..haah..tpkir gak..pnah masa smyang tgah mlam..kt umah sy..umah kayu la kn..tetba lntai bgegar...setan dtag kacau..meremang bulu rma!!!...haih..

azana said...

betta sp:a'a kn kalo lecturr mgaja bosan...fuhh..sepatah pn x masuk lam otak..hehe

amry:ko elok2.. pejam mata 2 kang x pasai2 tertido plak..hehe

azana said...

misrerama: 2 la..aku firt time dgr citer ni , gelak x suda..haha

zwan sabri:nak bg khusyuk susah gak.. tambah2 ada yang duk buat bising lagi la..

al-lavendari: salam perkenalan jgk =)

azana said...

arjuna: ish.. nape x pelawa nek..hehe mana nak tau kn die nk tumpang semayang sama..

Sephi Sephia said...

Salam

Hm...solat mungkin mudah dilakukan tetapi menghadirkan diri sepenuhnya kepada Allah amat sukar sekali.

ferry said...

hehe..dapat bayangkan macam mana anak dia buat..huhuhu

Asrul "iLham" Sany said...

blog yang penuh info...
harap dapat keep in touch ya...

nunama said...

semoga kita mendapat solat yg khusyuk tu. Amiin. :)

psl kisah ank dia main robot tu, kita ada dgr juga. Cuma sekit je berbeza. Anak dia ternmpk Tok Imam dia punya jubah tu terselit. Haha. X kisahla, yg penting, ibrah yg kita dpt. hehe

Thank you atas perkongsian. :)

ANATI SOKI said...

anat super suka entry and cita ni!!!heheheh

azana said...

sephi sephia: btol 2.. kena ada penghayantan yang baik di dalam solat.

ferry:hehe

Asrul"ilham" sany: thanks...

azana said...

nunama: amin..walopn citer len ckit je yg penting point yang sama kite dapat...huhu

anati soki:thanks...=)

F.a.S.h.E.e.H.a said...

Tu la kann. Banhagianya kalau dpt kusyuk sentiasa dlm solat kita. Kalau pejam mata takut tetido pulak. hehehe

HAZWAN17 said...

susah nak khusyuk..
tapi at least dah try sedaya upaya fokus 100% pada solat tu

MSOM said...

Bagi sembahyang org awam macam aku ni, semasa takbiratul ihram itu ingat akan Allah, sudah dikira sangat Alhamdulillah.

Nak khusyuk kena belajar dgn guru mursyid.

maCy said...

susah nk khusyuk. mmg susah. tp yg susah tu perlu dcari kn sis. huu

thx for d sharing :)

azana said...

F.a.S.h.E.e.H.a: jgn tdo.. x psai2 sembayang balik..

HAZWAN17: kita mencuba selagi termampu kn.. tuhan je menilai..

MSOM:=)

maCy: a'a. itu smua dugaan. nk x nak je cari.

Pala Maldini said...

insyaAllah.. terus berusaha ke arah itu...

azana said...
This comment has been removed by the author.
azana said...

same2 berusaha...=)

Cik SHiNJU said...

hehehe...lucu citer nih..
Susah nak kusyuk kan..
Semoga ibadah kita menjadi lebih baik dari sebelumnya...

azana said...

cik shinju: hehe.. iya2..moga2..

Azie Azra said...

suka entry ni.semoga ibadah kita diterima :)

John Terro said...

memang sulit untuk khusyu'
tapi sampai kapan nunggu bisa khusyu'
yang penting sholat dulu lah

norfaridahanum said...

nk khusyuk dlm solat mmg susah..tapi x mustahil.thanks utk entri peringatan nih.

p/s:kartun tuh mengingatkan saya pada buku cerita ASUH zmn kanak2 dlu.haha.dah tua dah.adoyai.tahun 2011 lagik bertambah tualah.selamat tahun baru ye!

amry said...

zana. ko kena tag derrr sowyyyy
http://amry85.blogspot.com/2010/12/good-friends-are-always-close-to-hearts.html

blogQ said...

artikelnya bagus sekali,,
saya kalau sembahyang juga idak khusyu',,
selalu ada pikiran,,,
thanks sudah berkunjung ke blog saya

ferry said...

singgah sini selalu..hehe

Solihin Zubir said...

perkongsian yg menarik.. hehe..
adeyh.. lawak pon ada.. bley plak si anak tu jolokkan balik.. hehe..

Seri said...

semoga mendapat kekhusyukkan dalam solat. solat pun tak lah ala nak sudah je

shahjiehan said...

pic kat majalah asuh~ hahaha

ferry said...

ehh..lama tak update?

shuhaila yaacob said...

hhahaha...
bdak yg lam gambar pusing kpale 2 comey....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...